Det første trinnet i publiseringsprosessen er å fange interessen til en bokagent og bokforlaget. Målet ditt er å få dem til å utgi boken din. Du oppnår dette med bokforslaget ditt. Bokforslaget ditt bør identifisere hva boken din handler om, hvor lenge den er, målgruppen, hvem du er (troverdighet), etc. Ditt vellykkede bokforslag bør inneholde 8 viktige elementer.
Når du har investert tid (og kanskje ressurser) i å skrive sakprosaboken du alltid har ønsket å skrive, er det på tide å ta skritt mot å publisere boken din. Første skritt i å fange interessen til en bokagent og bokforlaget er å få dem til å ønske å publisere boken din.
Du kan oppnå dette med bokforslaget ditt. Du ønsker å gjøre det enkelt for bokredaktøren å identifisere, på et øyeblikk, hva boken din handler om, hvor lenge den er, målgruppen, hvem du er (troverdighet), etc. Det vellykkede bokforslaget bør inneholde følgende elementer:
Tittel side
Dette er forsidearket ditt. Bokens tittel og navnet på forfatteren er sentrert midt på siden. Skriv inn Bokforslag øverst til venstre. Skriv inn navn, adresse og telefonnummer nederst til høyre (eller, hvis du har en, bokagenten din).
Oversikt over
Oppsummer hva sakprosaboken din handler om: emnet, hvem som vil lese den, hvorfor det er viktig eller interessant for ditt tiltenkte publikum, og hva som gjør boken din forskjellig fra andre i feltet.
Spesifikasjoner
Angi omtrentlig ordlengde, antall kapitler, illustrasjonstyper eller grafikk som skal inkluderes, og eventuelle unike organisasjonsvalg eller formater (for eksempel er boken delt inn i hoveddeler eller bruker du sidestolp?)
Markedet
Fortell redaktøren hvem som vil kjøpe boken din, hvor mange av disse menneskene som finnes, og hvorfor de trenger den eller vil ønske å lese den. Bruk statistikk for å dramatisere størrelsen på markedet. For eksempel, hvis boken din handler om ufruktbarhet, nevne at en av seks par i USA er ufruktbar.
Bestill kampanje
Er sakprosaboken din en naturlig for taleradio eller Oprah (vær realistisk)? Kan det fremmes gjennom seminarer eller taler til foreninger og klubber? Gi forlaget noen av ideene dine om hvordan boken kan markedsføres. (Merk: Uttrykk disse som forslag, ikke krav. Utgiveren vil være interessert i ideene dine, men sannsynligvis ikke vil bruke de fleste av dem.)
Konkurranse
Her viser du bøker som sammenligner med din. Inkluder tittelen, forfatteren, publiseringsagenten, publiseringsåret, antall sider, pris og format (innbundet, trade paperback edition eller mass market paperback). Beskriv hver bok kort, og pek på svakheter og områder der boken din er annerledes og overlegen.
Forfatterens Bio
En kort biografi som viser din skrivelegitimasjon (bøker og artikler publisert), kvalifikasjoner til å skrive om bokens emne (for eksempel for en bok om populærpsykologi, hjelper det hvis du er terapeut), og medieopplevelsen din (tidligere opptredener på TV og radio).
Innholdsfortegnelse/disposisjoner
Et kapittel for kapittel skisserer innholdet i din foreslåtte sakprosabok. Mange redaktører forteller meg at en detaljert, gjennomtenkt innholdsfortegnelse i et forslag bidrar til å påvirke dem til fordel for en bok.
Selv om en solid idé og et utmerket bokforslag som inkluderer alle 8 viktige elementer ikke sikrer suksessen til boken eller til og med at bokforlaget vil akseptere det, øker de uten tvil sannsynligheten for å få en bok publisert. Hvis enten ideen eller bokforslaget er svakt, er sjansene for boksalget slanke til ingen.