Hvordan skrive en ny bok på 48 timer (Ja, virkelig!)

Det er ingen tvil, flere bøker publisert tilsvarer flere kjøpsknapper, fans, gjengangere og salg!

Vil du fange mer fisk med én fiskestang, eller 20 fiskestenger?

Dumt spørsmål, ikke sant!

Nå handler denne artikkelen om hvordan du raskt kan lage sakprosabøker som har enorm verdi for leseren. Og selv om tittelen på denne artikkelen sier 48 timer, trenger ikke disse 48 timene å være fortløpende!

Du kan spre dem over en uke eller to. Selvfølgelig, hvis du sprer dem ut over for lenge, beseirer det hensikten med å skrive raskt. Så en balanse er bra.

Og selv om du ikke er en rask maskinskriver i det minste, finnes det løsninger for det også.

La oss komme i gang…

Den typen bøker du kan skrive raskt

Som nevnt kan sakprosa ofte fungere godt for rask publisering fordi strukturen er lettere å planlegge og innholdet er lettere å lage. Og hvis du kjenner emnet godt allerede, hjelper det i stor grad å fremskynde prosessen.

Men hvis det er et emne du trenger å forske på, eller spesielt hvis det er et emne du ikke er kjent med i det hele tatt, og det vil ta litt tid å forstå, er det kanskje ikke egnet for et raskt skriveprosjekt. Du må kanskje vurdere det mer som et langsiktig bakgrunnsprosjekt i stedet.

Når det er sagt, kan intervjuer med eksperter brukes til å få all informasjonen du trenger for å lage en sakprosa om et emne du ikke er kjent med. Med kanskje begge navnene dine på forsiden. Slike “joint venture”-bøker er vanlige.

Hvilke emner fungerer best for korte bøker?

Dette intervjuet med Steve Scott, en svært vellykket uavhengig forfatter, gir gode råd om en lang rekke emner. Det som er spesielt relevant for deg på dette tidspunktet i prosessen, er hvordan du velger emner som i stor grad øker sjansene dine for å lykkes med korte bøker.

Hans råd er som følger:

  • Start med et stort, populært emne. Hvis du ikke kommer på en, kan du bla gjennom Amazon og til og med bokbutikker for ideer. Hvis du allerede er kjent med emnet, desto bedre. Men hvis du kan komme raskt i gang, kan det også fungere.
  • Husk at folk virkelig ønsker at ting skal være raskt og enkelt, så hvis du tilbyr en løsning, jo raskere og enklere det er for leseren (og jo mer du kan kringkaste dette, selv i tittelen på boken), jo bedre .
  • Del deretter opp dette enorme emnet (i hans tilfelle: vaner) og del det opp i mikroemner. Igjen, prøver å tilby en rask og enkel løsning. For eksempel: 10-Minute Digital Declutter: The Simple Habit to Eliminate Technology Overload.
  • Et mikrotema er dypt snarere enn bredt. Viktigere, hvis du skriver flere bøker om et beslektet emne, vil du over tid dekke emnet fullt ut, og jo flere bøker du publiserer, jo mer hjelper de å fremme hverandre. Dette er med på å bygge opp en serie og et merke.
  • Hvis du kan være aktuell, jo mer jo bedre. La oss si at en ny type diett har blitt populær, hvis du kan ri på denne populariteten med din egen bok (fordi folk kommer til å søke etter navnet på dietten), som kan bidra til å få inn salg raskt.
  • Hvis du bygger ut en hel informasjonspubliseringstrakt (kurs, rådgivning…), så tenk på hvordan bøkene dine passer inn i det, og hvordan de vil bidra til å introdusere nye kunder for deg.
  • Ikke bare kopier det andre skriver om, selv om du skriver om et veldig lignende emne. Sett ditt eget unike spinn og personlighet på den. Dette er enkelt hvis du allerede er kjent med emnet.
  • Jo mer du kjenner publikum og konkurrentene dine, jo mer sannsynlig er det at du skriver noe folk vil lese.

Hvor lang blir boken?

En god tommelfingerregel for kortere bøker er mellom 15 000 og 25 000 ord, selv om 10 000 også er et alternativ hvis du ikke kommer til 15 000. Men hvis ordantallet blir for lavt (for eksempel 5000 ord) ender det egentlig opp som mer et blogginnlegg enn en bok, så det er kanskje ikke det rette mediet for det du publiserer.

Så som de aller fleste sakprosabøker, er det enten en referanse, eller det hjelper med å løse et problem. Eller det kan til og med være et lynkurs i emnet (som er en annen type referanse).

Nå avhenger lengden på boken selvfølgelig av hvor raskt du kan skrive, men som du vil oppdage er det andre måter å lage en bok raskt på hvis du ikke er en rask maskinskriver.

Strukturen til boken din

Følgende struktur passer for de fleste faglitterære bøker:

  1. Dekke
  2. Juridiske merknader
  3. Innholdsfortegnelse
  4. Introduksjon
  5. Kapitler
  6. Konklusjon

Det vi vil fokusere på i dette innlegget er introduksjonen til konklusjonen.

Nå er mange relativt korte kapitler med på å gjøre boken lett å lese, og gi den mer mengde. Og det kan være lurt å vurdere en relativt stor skrift og kanskje ganske brede marger for å hjelpe utfylling av boken også.

Du kan laste ned eksempelkapitler fra bøker i fagområdet ditt fra Amazon for å se hvordan andre forfattere nærmer seg dette. Noen ganger kan antall ord per side på Kindle være overraskende lavt.

Og det er vel verdt å inkludere et bilde i det minste i starten av hvert kapittel (etter tittelen), eller til og med ganske regelmessig gjennom hele teksten etter behov. Dette er spesielt relevant hvis du skal inkludere skjermbilder for en opplæring.

Husk at bilder på Kindle E-Ink vises i 16 nyanser av grått, så sørg for at alt ser ut som du vil ha det før publisering.

Og disse to ressursene kan hjelpe deg med å finne mange flotte gratis bilder for kommersiell bruk:

pixabay

morguefile

Det er også Flickr Creative Commons, men du må vanligvis inkludere attribusjon når du bruker disse bildene. Så et sted i boken din må du inkludere en lenke til fotografens side på Flickr.

Planlegg boken din for å få fart på skrivingen

Et viktig skritt for å hjelpe skrivingen din til å gå så raskt og smidig som mulig, er å planlegge strukturen i starten.

Alt du egentlig trenger å gjøre for dette er å lage en punktliste som inkluderer:

  • Kapitlene dine
  • Underoverskriftene i hvert kapittel
  • Punkter som viser hva du skal snakke om under hver underoverskrift

For eksempel:

  • Kapittelnavn
    • Underoverskrift 1
      • Nøkkelpunkt 1
      • Nøkkelpunkt 2
      • Nøkkelpunkt 3
    • Underoverskrift 2

Det kan være lurt å gjøre kulene korte, eller til og med ganske detaljerte, og denne prosessen hjelper til med å klargjøre tankegangen din og tilnærmingen til boken, og gjør det så mye enklere å skrive.

Alternativer for å skrive raskt

Når du har kartlagt strukturen din, hvis du er en rask maskinskriver og kan faget ditt, er alt som kreves å holde strukturen foran deg, og deretter skrive boken din mens du gjør en kule om gangen til noen få setninger , eller til og med et avsnitt eller to.

Husk – kulene er mer en ledetekst enn en hard og rask struktur, så du kan finne ut når du skriver at kulene blir skrevet i uorden, eller du kan til og med kombinere flere kuler i ett avsnitt.

Men denne pågående oppfordringen foran deg hjelper deg å holde deg på emnet og fokusert, og hjelper deg med å unngå at boken din snirkler seg rundt emnet (noe som kan være frustrerende for leserne).

Imidlertid kan de fleste ikke ta på type. Du kan fortsatt være en rask maskinskriver bare ved å bruke et par fingre, men hvis skrivehastigheten din kommer til å bli en flaskehals for at boken din blir skrevet raskt, finnes det en rekke alternativer…

Programvare som automatisk transkriberer talen din

Transkripsjonsprogramvare som Dragon Naturally Speaking som tar sikte på å gjøre talen din om til tekst umiddelbart.

Jo mer tid du bruker på å trene programvaren rett etter at du har installert den, jo mer vil den bli kjent med stemmen din, og det bør hjelpe nøyaktigheten av transkripsjonen.

Andre faktorer som kan utgjøre en stor forskjell er kvaliteten på mikrofonen, og hvor tydelig du snakker.

Det er også verdt å merke seg at med mindre du spesifiserer tegnsettingen mens du snakker, vil mye tegnsetting ikke bli inkludert, og setninger kommer ofte inn i hverandre. Dette kan gjøre redigeringsprosessen ganske treg.

Men hvis du kan få en demoversjon av denne programvaren (eller lignende programvare) kan det være verdt å se hvordan du kommer videre med det, og om det er nyttig for deg eller ikke.

Betale for en transkripsjonstjeneste

Alternativt, hvis du har budsjettet (eller en villig venn eller et familiemedlem til å hjelpe deg), kan du ha strukturen din foran deg mens du bare snakker ut hele boken.

Selvfølgelig kan dette bety at boken din leses veldig samtalemessig og kan trenge ganske mye redigering for å endre stilen litt slik at den er mer egnet for lesere, men dette kan være en enkel måte å få mye tekst inn på siden raskt. Pass kanskje også på at du ikke tumler for mye og hold fokuset på snakket ditt.

Igjen, du må kjenne emnet ditt hvis du skal ta denne tilnærmingen. Og det er viktig å innse at en time med talt lyd ved normal talehastighet er rundt 8 000 til 10 000 ord.

Dette er grunnen til at det er så viktig å ikke tulle og gå for utenfor temaet. Hvis du snakker i mer enn tre timer, kan boken ende opp med betydelig mer enn 25 000 ord. Dette er bra på en måte, men på en annen måte skaper det mye mer redigeringsarbeid, noe som bremser prosessen, noe som kan gjøre 48 timers behandlingstid urealistisk.

Redigering og publisering

Når du har skrevet det første grove utkastet til boken din, kreves redigering, mer redigering og deretter ferdigstillelse. Og dette er virkelig den delen av prosessen du ikke ønsker å stappe inn i et 48 timers vindu, ellers kan kvaliteten på det endelige arbeidet lide mye.

Når du har fått ordene dine på datamaskinen, sov på dem minst én gang før du begynner å redigere. Å redigere samme dag som du skriver fungerer ofte dårlig.

Så rediger minst to ganger, med minst én natt mellom hver redigeringsøkt. Det er enda bedre hvis du kan få noen andre til å ta en titt også. Enten en profesjonell redaktør hvis budsjettet strekker seg til det, eller en venn eller et familiemedlem som er godt lest og har et godt grep om grammatikk, stavemåte og skrivestiler.

Når du så er fornøyd med manuskriptet ditt, formaterer du teksten akkurat slik du vil at den skal se ut, og deretter legger du til ytterligere formatering som kantlinjer, sidetall, topptekster, bunntekster, bilder og alt annet som passer.

Neste kommer selvfølgelig omslagsbildet, litt juridisk kjeletekst og innholdsfortegnelsen. En indeks er vanligvis ikke nødvendig for korte bøker og kan gjøre mye mer arbeid.

Og på det tidspunktet er alt på siden. Så få en til å lese gjennom, få den redigert, legg til endringer i design og layout, og så er du klar til å få den publisert på Amazon (og andre steder også hvis du velger).

Nå, som nevnt i starten, er 48 timers behandlingstid mulig. Men 48 timers arbeid over minst en uke er en god tommelfingerregel.

Å ha det i bakhodet vil hjelpe deg med å fokusere og unngå at dette bokprosjektet strekker seg i uker og til og med måneder. Å ha en rask behandlingstid i tankene hjelper deg med å fokusere deg og hjelper deg å unngå å forsøke å lage noe som er perfekt, i stedet for godt nok.

Og igjen, det er flere fordeler med å være produktiv enn å forsøke å lage ett mesterverk. I tillegg kan du alltid laste opp en oppdatert versjon av boken din hvis du har noe du vil oppdatere eller utvide.