Hvordan være vert for en boklansering som ikke suger

Den mest minneverdige litterære begivenheten jeg noen gang har deltatt på ble holdt på et kunstgalleri i London. Jeg hadde vært dommer for noen forfatterpriser. Det var et svart slips-arrangement så alle var kledd opp til nine.

Halvveis utover kvelden ble dørene forseglet, sikkerhetsvakter dukket opp og en «overraskelsesgjest» ble annonsert. Salman Rushdie gikk inn og så trassig ut, holdt en tale, blandet seg og forsvant raskt igjen.

Det var på begynnelsen av 1990-tallet, like etter at han hadde gått i skjul. Men jeg husker det fortsatt som om det var i går. Jeg kan fortsatt se kanapeene som er støvet med gullglasur, de kunstneriske skålene de ble servert i, og de strategisk plasserte minimalistiske skulpturene. Vi ble fascinert allerede før Salman kom inn i rommet. Da han gjorde det, ble vi imponert. Tanken og planleggingen som gikk inn i den hendelsen var fenomenal.

På samme måte har jeg kjent til noen ganske forferdelige hendelser. I den verste enden av skalaen leide en multimillionær forretningsforfatter og TV-personlighet et herskapshus i en eksklusiv del av London og solgte billetter, og promoterte det som en mulighet til å blande seg med gründere med høy nettoverdi. Hun fikk laget en stor kake, med omslaget til boken på, og satte opp en «minibar» og et lydanlegg.

Det som etter alt å dømme skjedde var en krysning mellom en fotballscrum og et skolediskotek. Flere mennesker møtte opp enn forventet, og tøffet med hverandre etter plassen. Vin måtte serveres fra bokser i hvite plastbeger. Vaser ble ødelagt. Naboene klaget på det som skjedde ved siden av, og huseieren ble tilkalt. Det var selvsagt ikke gitt tillatelse til å holde et arrangement av denne skalaen i lokalene. Så alle ble bedt om å gå. Ikke helt det inntrykket du ønsker å gi, med mindre du kanskje er en av Gallagher-brødrene.

Generelt har boklanseringer en tendens til å følge et ganske standardformat enten de holdes i bokhandlere, biblioteker eller gallerier.

Et glass Merlot venter på deg når du ruller opp. Du står og blander deg med det store og det gode i en time. Forfatteren holder en tale og takker alle som har hjulpet dem. Det blir bedt om å kjøpe boken hvis du ikke allerede har gjort det. En halvtime senere er det på tide å reise hjem. Du har likt deg selv, men det er veldig lite som skiller en hendelse fra en annen.

Så spørsmålet er: hvordan kan du være vert for en minneverdig boklansering som virkelig skiller seg ut, uavhengig av budsjettet ditt? Enhver forfatter kan gjøre dette hvis du bruker samme grad av kreativitet som du brukte til å skrive boken din i utgangspunktet:

1. Finn et sted som utfyller boken din

En bokhandel eller et bibliotek er et trygt, men konvensjonelt alternativ. Hvis du leter etter noe mer prestisjefylt, så velg et eksklusivt sted som et kunstgalleri, et museum eller et selskapslokale på universitetet. Hvis det er høyden på sommeren, bør du vurdere en grill i en park eller hage. Hvis du er en foredragsholder, hvorfor ikke slutte med boklanseringen med en tale du holder? Hvis du er en barneforfatter, kan du holde arrangementet i en park, en skole eller en dyrehage? Hvis du har ressursene, hva med en båt, et sted av historisk interesse eller et slott? En av kundene mine skrev boken sin på den bærbare datamaskinen sin mens hun satt i Costa, så det var naturlig for henne å være vert for en signering der. Du trenger ikke bruke en formue for å påvirke.

2. Sett stemningen for arrangementet

Hvordan kan du sette stemningen fra det øyeblikket gjestene kommer inn? Vil du ha levende lys, dagslys eller lysrør? Vil gjestene dine drikke fra plastkopper eller glassbegre eller champagnefløyter? Vil du tilby dem Beaujolais eller bobler? Vil de ha ost på cocktailpinner, eller noe mer eksotisk? Vil de bli servert på papirtallerkener eller sølvfat? Vil rommet bli dekorert med bunting eller fotografier som passer til boken din? Rullebannere, med bedriftslogoen eller bokomslaget ditt, er en svært kostnadseffektiv måte å gjøre inntrykk på.

3. Hvordan vil bildene dine se ut?

Se for deg et fotografi av deg selv som signerer en bok ved lanseringen. Vil du foretrekke at arrangementet har en seriøs eller morsom følelse? Vil du at deltakerne skal ha på seg dress eller jeans? Skal det være eksklusivt eller uformelt? Er dette en barnfri affære eller en familiebegivenhet? Hva med et tema der folk har på seg fancy kjoler? Hvis du har skrevet en roman på 1920-tallet, kan du spille jazz, servere Mint julep-cocktailer og be kvinnene om å ha på seg flapper kjoler? Jeg husker en barneboklansering der forfatteren kledde seg ut som en stor gul fugl med stripete bein. Disse bildene vil være med i lang tid fremover. Du og deltakerne dine vil legge dem ut på sosiale medier og dele dem. Hvordan vil du føle deg når du ser disse bildene: stolt og glad, eller litt vanskelig?

4. Bestem din store finale

En finale er avgjørende for enhver boklansering. Ofte vil en tale eller en lesning fra forfatteren være tilstrekkelig. Men du kan være mer oppfinnsom enn dette. En av mine klienter tapet kopier av boken hans under setene til 150 personer som deltok på et eiendomsarrangement. De ante ikke før han ba dem se under setene deres. Deretter ba han alle se på et bestemt ord på en bestemt side i bøkene deres. Personen som hadde boken med ordet uthevet i gult, vant en premie på £500. Arrangementet var morsomt. Alle reiste seg så og ga ham en stående applaus.

En annen forfatter jeg har jobbet med, lokket folk til å betale £65 for boken hans og delta på arrangementet hans, ved å tilby et seminar for å lære deltakerne hvordan de kan skape en vellykket millionbedrift.

Hvordan kan du overraske eller imponere ditt eget publikum slik at du overleverer forventningene deres og de husker arrangementet ditt i lang tid fremover?

5. Hvordan kan du tiltrekke deg media?

En klient av meg skrev en anti-evolusjonsbok og inviterte Irlands vitenskapsminister til å lansere den (selv om den forårsaket en slik kontrovers at han ikke gjorde det). “Darwin” dukket opp på boklanseringen, og koblet armer med en gorilla. Forfatteren hadde en glassbolle fylt med 15 tennisballer som han kunngjorde at han ville dumpe på gulvet for å se om de ville ordne seg i en perfekt sirkel. Selvfølgelig gjorde de ikke det. Forfatteren hadde mediedekning i over 50 utsalgssteder.

En annen eiendomsforfatter holdt en boklansering på et arrangement nær Marble Arch i London. Hun holdt en auksjon som samlet inn tusenvis av pund til et krisesenter for hjemløse, og arrangementet hadde dekning i forskjellige aviser, inkludert The Times.

Hvorfor var journalister interessert i disse hendelsene? Fordi de var forskjellige: de var ikke tradisjonelle boklanseringer.

6. Invitasjonen din bør begeistre deltakerne

Mange forfattere sender ut invitasjoner som har en understrøm av frykt og usikkerhet. Du kan nesten høre tannhjulene surre i hodet deres: “Hva om ingen kommer?” De sier ting som: “Vennligst ta med venner, naboer og alle andre du kjenner”. Hva kan du tilby dem som sørger for at de flytter andre hendelser i dagboken deres bare for å være der? Slå en selvsikker tone med invitasjonen din: du tilbyr en mulighet som aldri skal gjentas for et begrenset antall mennesker. Når billettene er borte, er de borte. De ville være dumme å ikke komme. Tilby mer enn bare en boklansering og sett tonen til dine forventninger. Ta for eksempel forfatteren som nylig holdt en lansering på The Ritz i Mayfair, og ba deltakerne “kle seg for å imponere!” og ta med et visittkort for å dele med andre.

7. Hvordan kan du ha innflytelse og innflytelse utover denne hendelsen?

Det har vært som en salgsdag på Harrods. Folk har vært desperate etter at du skulle signere bøkene deres. De har elsket ideen din. Men når vinen eller champagnen er borte, og gjestene begynner å drive bort, hvilken innvirkning vil du ha? Du har hatt en flott begivenhet. Men hva kan du gjøre for å sikre at disse menneskene kjøper dine fremtidige bøker, kommer til andre arrangementer du er vertskap for, eller ønsker å jobbe med deg? Kan du gi gjestene en grunn til å registrere seg på Facebook-siden din, bloggen din eller nyhetsbrevet ditt? Kan du dele ut flyers og tilby dem en gratis konsultasjon med deg? Kan du sikre at alle har visittkortet eller kontaktinformasjonen din? Jeg har hatt kunder som har tredoblet sine taleengasjementer etter å ha publisert boken sin, forfattere som har generert ukentlige kundeemner for virksomheten sin flere år etter lanseringen, kunder som har egne magasinspalter.