En av de største utfordringene førstegangsforfattere står overfor er de skremmende oppgavene med å skrive og publisere boken sin. Først må du skrive den danged ting, men de fleste spør først om publisering! Hva er den billigste og beste måten å publisere en bok på. Kanskje du finner noen svar i denne artikkelen.
De fleste som stiller meg dette spørsmålet er egentlig bare nytt for virksomheten. Det er et helt legitimt spørsmål, spesielt hvis du har slaver over å skrive boken din i to eller tre måneder (igjen er tidslinjen for å skrive en kvalitetsbok gjenstand for et annet essay). Så la oss ta disse to spørsmålene fra hverandre.
Hva er den beste måten å publisere en bok på?
Skriv en enestående, må-lese bok som er unik, provoserende, kontroversiell, et litterært mesterverk, eller er godkjent av noen som Oprah. Nei, egentlig. Det er den beste måten å utgi en bok på.
Mange mennesker har en god idé for en bok, og mange av disse bøkene er fra deres livserfaringer. De har ingen erfaring som forfatter, men det rare er at de nesten alltid spør først om å publisere boken før den er skrevet.
Overalt.
Når det er sagt, la oss komme tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hva er den beste måten å publisere boken min på?
Selv publisere eller tradisjonell utgiver?
Det er ikke noe enkelt svar på dette spørsmålet, og svaret du får vil avhenge av hvem du spør. Jeg tror mye av det avhenger av deg, sjangeren i boken din, din erfaring som forfatter og i salg, og dine intensjoner for boken.
Selvpublisering er ideelt for en forretningsperson som ønsker å bruke boken som en del av hans eller hennes overordnede forretningsstrategi. Det er en fin måte å etablere deg som ekspert på ditt felt (forutsatt at boken er godt skrevet og informativ). Boken kan være “repurposed” i E-bøker, teleclasses (telefonkonferanse-samtale klasser), Webbinars (seminarer holdt på telefon og Internett), og til slutt avanserte kurs solgt for tusenvis av dollar. Boken i seg selv er derfor trykket på et tap og gis vanligvis bort til seminardeltakere.
Det er mange selvpubliseringsalternativer, alt fra “free” (Lulu) til flere tusen dollar. Kanskje det verste alternativet er å gå med det som kalles “Vanity” trykk. Dette er selskaper som vil publisere boken din for to til ti tusen dollar, skrive ut 2500 eller flere kopier, og gjøre en minimal mengde markedsføring. Du sitter fast med en garasje full av bøker og en tom lommebok. Pass på de selskapene som ønsker å skrive ut boken din i bulk.
Bare tenk på at du vanligvis får det du betaler for, selv om noen POD-utgivere vil belaste deg høye avgifter for det som ligner løst en markedsføringsplan. Pass på at du sammenligner alternativene nøye.
Tradisjonell publisering
Forvent avvisning. Seriøst blir det store flertallet av bøker sendt til både store og små tradisjonelle utgivere (utgivere som enten betaler deg på forhånd eller ikke ber om noen forhåndspenger fra deg) avvist. Det er et faktum av livet rett og slett fordi de er i det for å tjene penger. Hvis de ikke tror boken vil selge, vil de avvise den.
Den beste måten å sikre suksess på er å skrive en vakker, smart, provoserende, inspirerende, strålende bok. Nei, la meg ta den tilbake. Den beste måten å sikre suksess er å allerede være noen populære, kjente, berømte eller innflytelsesrike. Tenk Donald Trump, Bill Clinton eller Paris Hilton (frykt tanken).
Hvis du skriver en sakprosabok, er det best å være noen viktig, ha en track record i salg, eller har utmerket legitimasjon. Hvis du ikke er noen av disse, kan du vurdere å redigere boken din sammen med noen som passer til kriteriene ovenfor.
Men hva med å skrive fiksjon?
Det første du trenger er en god, velskrevet og interessant bok. Vi har nylig hatt en ny skrivekonkurranse på nettstedet, og du vil bli overrasket over hvor mange bøker som hadde grunnleggende grammatiske feil og var dårlig skrevet.
Hva tenker folk på? Dette er åpenbart ikke deg. Så ta din store bok og skriv et enda bedre spørringsbrev. Du må skrive boken din. Ikke si at “det er nesten gjort,” eller det “Jeg tenker på å skrive …” Ideelt sett vil du ha gått gjennom omtrent et dusin utkast av boken din før du sender den til noen.
Lykke til og god skriving!